Veel gestelde vragen m.b.t. CMDB2

CMDB2
Paragraphs

Een configuration management database (CMDB) is een opslagplaats van informatie met betrekking tot alle componenten binnen een netwerk.

Hieronder vind je het antwoord op enkele veel gestelde vragen m.b.t. CMDB2.

CMDB2 bevat incorrecte informatie. Hoe kan ik dit melden?

ICT-functiehouders bevatten rechten binnen CMDB2 die hen toelaten om bepaalde gegevens aan te passen. Maar sommige velden kunnen alleen gewijzigd worden door de ondersteunende diensten van HB-plus.
In dat geval kan je, nadat je het betreffende toestel hebt opgezocht in CMDB2, klikken op ‘Invoeren auditmelding’ om dit aan te melden bij onze teams.

CMDB2

Het onderstaande scherm zal vervolgens verschijnen. Hier kan je een korte beschrijving en toelichting geven over de foutieve informatie en welke wijziging je graag had gezien.

CMDB2

Na het klikken op ‘Verstuur melding’ ontvang je een automatische mail van je melding.

Bij het afsluiten van de melding door een medewerker van HB-plus ontvang je opnieuw een automatische mail van de uitvoerder.
Mogelijk word je bijkomend gecontacteerd voor vragen of opmerkingen vooraleer de auditmelding kan worden uitgevoerd of is er intern HB-plus overleg nodig.

Opmerking: een wijziging aan een dienstverlening (uit beheer / in beheer), dient in de meeste gevallen te gebeuren via een aanvraag in het HB-pluspuntportaal. Dit betreft meer dan alleen een administratieve wijziging.

Hoe komt het dat een smartphone uit beheer werd geplaatst terwijl ik hier geen aanvraag voor heb ingediend?

Bij de overschakeling van jouw entiteit naar O365, wordt de dienstverdeling op smartphones vervangen door een dienst voor Mobile Iron. De vroegere dienstverlening wordt stopgezet op de smartphone en een aparte Configuratie Item (CI), gekoppeld aan de persoon in CMDB2, wordt aangemaakt.

Deze CI vind je onder de tab ‘Infrastructuur > Gebruikersinfrastructuur’ bij het opzoeken van de betreffende gebruiker.

Achter het tagnummer zal de kenmerkende ‘-MI’ komen staan om dit te kunnen onderscheiden van de andere CI’s.

Verder zal bij de productnaam ook ‘MOBILEIRON O365’ staan met het niveau van ondersteuning: SELF-SERVICE / BASIS / UITGEBREID.

CMDB2

Mocht deze uit beheer name zijn gebeurd en de persoon in kwestie is niet overgeschakeld naar O365, dan kan je dit melden door een auditmelding in te dienen.

Dit is mogelijk door de betrokken smartphone op te zoeken en te klikken op “Invoeren auditmelding”:

CMDB2

 

Meer info

Voor verdere vragen of opmerkingen m.b.t. CMDB2, aarzel niet om contact op te nemen met Configuratiebeheerder Iris Pitstra en het Asset team.